Please note, your browser is out of date.
For a good browsing experience we recommend using the latest version of Chrome, Firefox, Safari, Opera or Internet Explorer.
23 maart 2018

Dit is wat vers fruit voor je werkdag kan doen

We weten allemaal dat het belangrijk is om genoeg fruit te eten. Maar hoe kan je favoriete gezonde snack zorgen voor een energieboost en een goed humeur? Hier laten we zien hoe specifieke kenmerken van verschillende soorten fruit je kunnen helpen tijdens een inspannende dag op kantoor. Lees hier zes gezonde voordelen van vers fruit:

#1 Stress? Eet een banaan

Grijp jij tijdens stressvolle periodes ook vaker naar die pot met koekjes of een chocoladereep? Waarom probeer je niet een keer iets wat gezond én stressverlagend is? Eet een banaan! Bananen bevatten onder andere vitamine B6, wat de werking van het zenuwstelsel ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat je beter presteert. Daarnaast is een banaan rijk aan kalium; een mineraal dat je bloeddruk in balans houdt en stressverlagend werkt. Dus heb je last van opkomende (werk)druk? Adem in, adem uit… en pel een banaantje! 

#2 Krijg een energieboost van druiven

Voel je een vier uur dip aankomen? Dan kun je vast en zeker wat energie gebruiken! Een handjevol druiven kan hierbij helpen. Deze natuurlijke energiebommetjes met ‘goede suikers’ bevatten namelijk veel voedingsvezels en antioxidanten en die zorgen voor een gezonde energieboost. De voedingsvezels zorgen er bovendien voor dat de suiker kan worden afgebroken in je lichaam. ‘Slechte’ suikers’, zoals in frisdrank of snoep, bevatten deze voedingsvezels niet. Je lichaam heeft meer moeite om de suiker af te breken, waardoor je wel een korte energiepiek krijgt, maar sneller vermoeid raakt. Kortom: pak voor die (gezonde) energieboost dus een trosje druiven. In ons assortiment vind je de witte en rode variant. Yum!

#3 Een appeltje voor de dorst

Weleens last van hoofdpijn of duizeligheid? Dat zou kunnen duiden op een vochttekort. Ook vermoeidheid en een slecht humeur zijn symptomen van te weinig vocht in je lichaam. De oplossing? Eet een appel! Een appel (100 gram) bevat al gauw 84.3 gram water en zorgt ervoor dat je vochtbalans op peil blijft. Door voldoende vocht in je lichaam blijft je brein bovendien snel en optimaal werken. Een flesje water én een appel zorgt dat je productiviteit weer een slag maakt. 

#4 Moe? Mandarijnen!

Vitamine C draagt bij aan een gezonde weerstand. Vooral citrusvruchten, zoals sinaasappelen en mandarijnen, bevatten deze vitamine en helpen je daarmee ook om vermoeidheid tegen te gaan. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat er ijzer kan worden opgenomen in je lichaam en ijzer zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof door je bloed kan stromen. Hoe meer zuurstof in je bloed, hoe minder moe je je voelt!

#5 Wees die ‘lekkere trek’ de baas: eet een peer

Wist je dat een peertje op zijn tijd ‘lekkere trek’ kan verminderen? De gezonde koolhydraten in een peer bevatten namelijk veel vezels; je lichaam moet daardoor harder werken om deze koolhydraten als energie op te nemen en kan er ook langer van profiteren. Daarnaast zorgen de hoeveelheid glucose en fructose in een peer ook voor extra energie. Gevolg: minder snel ‘lekkere trek’ én een flinke energieboost. Super tof dus, zo'n peer!

#6 Pruimen zijn goed voor je humeur

Chagrijnig? Een pruim verricht wonderen. Dit stuk fruit bevat de stof serotonine; een belangrijke neurotransmitter die onder andere zorgt voor een goed humeur en een beter geheugen. Ingrediënten die jij nodig hebt om je (lange) dag op kantoor door te komen. Word dus geen (zuur)pruim en pak af en toe een pruim. Je kunt ze in de lente- en zomermaanden in onze manden vinden.

Trek in nog meer fruit facts? Met deze tips verbeter je je prestaties én blijft je energielevel op peil.

Waar wacht je nog op? Bestel jouw fruitmand hier!


Bronnen: