Please note, your browser is out of date.
For a good browsing experience we recommend using the latest version of Chrome, Firefox, Safari, Opera or Internet Explorer.
28 november 2017

Zo blijf jij griepvrij tijdens die koude wintermaanden

De koude wintermaanden komen er weer aan. Een yay voor de gezellige feestdagen, maar een nay voor die aankomende griep tijdens deze periode. Om te voorkomen dat jij straks ziek aan het kerstdiner zit, hebben wij dé oplossing. Je raadt het al: fruit!

1. Beter voorkomen dan genezen

Fruit eten terwijl je ziek bent is goed voor je, maar fruit eten om ziekte te voorkomen werkt nóg beter. De vitaminen in fruit helpen je namelijk vooral bij het opbouwen van je weerstand en werken dus effectiever om ziekte te voorkomen dan als medicijn. Eet je elke dag een fruithapje, dan geef je griep geen kans! Ben je al ziek, eet dan vooral fruit waar veel vitamine C in zit. Deze vitamine speelt een grote rol bij het versterken van het immuunsysteem en houdt ontstekingen in het lichaam tegen. De antioxidanten in vitamine C bestrijden ook schadelijke deeltjes in het lichaam, zoals vrije radicalen. Ga voor sinaasappels, mandarijnen en kiwi's. Dit zijn echte vitamine C-bommetjes!

2. Gezondheid!

Vitamine C is dus een dikke DO! Maar wist je dat vitamine D nóg belangrijker is bij het voorkomen van griep en verkoudheid? Een tekort maakt je sneller vatbaar voor ziektes en dat is wat we dus net niet willen. Door een zonnetje op je huid krijg je voldoende vitamine D binnen. Tijdens de wintermaanden is deze zon vaak ver te zoeken en dus moeten deze vitamines ergens anders uitgehaald worden. Ook hier zetten sinaasappels hun beste beentje voor, want deze zitten er vol mee. Regelmatig een sinaasappeltje persen stelt jouw verkoudheid dus nog even uit.

3. Actieve stoffen

Naast genoeg mineralen en voedingsvezels, bevat fruit ook voldoende vocht. We weten allemaal dat genoeg water drinken (zo’n 1,5 liter per dag) je immuunsysteem in goede conditie houdt. Volgens de Universiteit van Nebraska voorkom je zo uitdroging, wat weer belangrijk is om verkoudheids- en griepvirussen tegen te houden. Eén appel bevat al zo’n 84,3 gram water. Een appeltje voor de dorst is dus zeker een must om jouw vochtbalans op peil te houden. Andere anti-griep stoffen in fruit, zijn de “bioactieve salvestrolen”. Deze ontstaan al in de plant van de vrucht en, zo blijkt uit Brits onderzoek, wapenen ze je lichaam tegen verschillende virussen en bacteriën. Kom maar door met rode druiven, frambozen en zwarte bessen, want deze vruchten zitten boordevol salvestrolen. Drink daarnaast voldoende water en jij bent griep-proof.

Het mag duidelijk zijn: fruit houdt je weerstand op peil. Heb je het niet altijd in huis, dan is het fijn als het op kantoor voor het grijpen is. Bestel nu zelf of via je werkgever een fruitmand voor op kantoor. Zo blijf jij die aankomende griep de baas en zit jij straks met een gerust hart en zonder snotneus aan het kerstdiner.


Extra bronnen:

https://rubriek.nl/gezond/voeding-met-de-meeste-vitamine-c
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=69

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/vitamine-d-tekort-en-bijbehorende-symptomen/
http://www.salvestrolnaturalproducts.com/page5.html
https://water.unl.edu/category/drinking-water